Niezbędne kwasy tłuszczowe

Olej rybi stanowi obecnie jeden z najpopularniejszych surowców wykorzystywanych w suplementach diety. Znajdujące się w nim kwasy tłuszczowe Omega-3 , czyli DHA i EPA, są niezwykle ważnymi dla zdrowia związkami, o potwierdzonych właściwościach zdrowotnych. Warto więc dowiedzieć się nieco więcej na temat dużej popularności kwasów tłuszczowych Omega-3, a także jakie korzyści płyną z ich suplementacji. Na co pomagają takie kwasy?

Czy warto suplementować EPA i DHA?

kwasy tłuszczowe dha i epaKwasy Omega-3 są to wielonasycone kwasy tłuszczowe, wśród których warto wyróżnić kwasy eikozapentaenowe (EPA) oraz kwas dokozaheksaenowy (DHA). Najbogatsze źródło takich kwasów tłuszczowych stanowią ryby morskie, a także owoce morza, siemię lniane, orzechy, niektóre rośliny i kawior. Warto suplementować kwasy tłuszczowe dha i epa. Ludzki organizm jest w stanie syntezować je z kwasu alfa-linolenowego, jednak taki proces jest znacznie mniej efektywny, niż suplementacja. Popularność kwasów Omega-3 wynika z szerokiego zakresu ich działania, które jest potwierdzone licznymi badaniami. W badaniach przeprowadzonych na modelach zwierzęcych określono wpływ kwasu DHA na zdolność zapamiętywania oraz uczenia się. Wyniki takich badań sugerują, że poprawia pamięć referencyjną. Dodatkowo bezsprzeczne jest działanie kwasów DHA i EPA na prawidłowe funkcjonowanie układu sercowo-naczyniowego. Suplementacja wspiera prawidłowy stosunek kwasów Omega-3 do Omega-3, co przekłada się na zmniejszenie poziomu procesów zapalnych w organizmie.

Suplementacja DHA i EPA coraz częściej stanowi temat badań odnośnie wsparcia organizmu w przebiegu chorób autoimmunologicznych. W badaniach wykazane zostało, że doustna suplementacja jest pomocna w przypadku stanów chorobowych, którym towarzyszy między innymi reumatoidalne zapalenie stawów czy miażdżyca. Kwas DHA jest szczególnie ważny w procesie prawidłowego widzenia, gdyż stanowi element strukturalny mózgu i siatkówki oka.